Devoni liivakivipaljand Emajõe luhal ehk Kalmistu paljand
Aune Ainson
Devoni
ajastu keskpaiku ehk umbes 350 miljoni aasta eest laius praeguse Lõuna-Eesti
kohal rannikulähedane meri, millesse kandusid põhja poolt kulutatud setted. Maa
kerkides taandus meri lõuna poole ning siinsel mandrilisel tasandikul kuhjusid
jõe- ja järvesetted, milles on ka mitmesuguste selgroogsete jäänuseid [1].
mõningaid
andmeid [1]:
Kalda
kõrgus (m) 8,9
Kogupikkus
(m) 306,2
Paljaku
pikkus (m) 202,2
Max
kõrgus (m) 6,2
Kogupindala
(m2) 465,7
W.
Nöth väidab, et läbi semiootilise interaktsiooni tajub organism teda
ümbritsevat keskkonda mitte kui fakti, vaid toob tõlgendusse sisse tähenduse,
eesmärgi ja seaduse ning taolist suhet võib võtta kui kognitiivset protsessi
(Nöth 1998:332).
Uexküll
kinnitab: “[…] kõik, mida subjekt tajub, saab tema tajuilmaks, ja kõik,
millele ta mõjub, tema mõjuilmaks. Tajuilm ja mõjuilm moodustavad ühe
tervikliku üksuse, omailma” (1982. Rännud…. EL 1: 35).
Paik
on see, mida on tajutud, paigas viibimine on mõjutanud seda kohta ning
tulemuseks on see, et paiga valiku ja selle kirjelduse läbi tuleb nähtavale
kirjeldaja omailm. See tähendab eelkõige asjaolu, et enamik
seisukohavõtte, tähelepanekuid ja järeldusi on siinkohal varjamatult
subjektiivsed, st kirjeldaja mälestused, kogemused ning tõlgendusmeetodid on
aspektid, mille kaudu nö töödeldakse
olemasolevat. Ka Uexküll kinnitab seda tõdemust:“Omailmad evivad
puhtsubjektiivseid tõelusi. Ka ei ilmne asjad, mis objektiivselt eksisteerivad,
eales omailmades samasugustena. Nad muudetakse alati kas tunnusteks või
tajumärkideks ja varustatakse mõjutooniga, mis teeb nendest alles tõelised
esemed, kuigi mõjutoonist ei evi ärritus otseselt mitte midagi” (1982. Rännud….
EL 8: 395).
I
piiridest. paik kui territoorium(id)
Kui
võtta laiemas plaanis, siis kõnesolev liivakivipaljand viitab asjaolule, et
suur osa meie harjumuspärasest Tartust ehk siis see ala, kus preagu on nt
liivarand ja teed ja jõeäärne ja supilinn jne oli kunagi hoopis veealune ala, akvaariumi
põhi. Harjumuspärase maastiku tõlgendus pööratakse pea peale. Mitmeplaanilisest
linnaterritooriumist saab mõttes justkui kunagi olnud üheplaaniline
merepind. See oleks kui liikumine kahemõõtmeliselt pildilt sama territooriumi
tähistavale kaardile. Seega, valitud paik räägib senini, olemasolevana ühest
küljest siinse territooriumi, laiemas mõttes Lõuna-Eesti maastiku piiride ja
sügavuse transformatsioonidest.
Kalmistu
paljand on huvitav paik: asub ta ju linnas, mitte kaugel kesklinnast
(geograafiliselt), kuid on siiski ääreala, omamoodi perifeeria tähis. Siin
tuleb sisse piiri mõiste. Lotmani semiosfääri teooria kohaselt on „[...]
semiootiline piir kakskeelsete „tõlkefiltrite“ summa, mille läbimine tõlgib
teksti teise keelde (või teistesse keeltesse), mis asub (asuvad) väljaspool kõnealust
semiosfääri“ (Lotman 1999:12). See tähendab minu meelest, et ühest küljest
paiga määratlemine perifeeria tähisena ja teisest küljest nende tegevuste ja
olemiste valik, mis selles paigas toimuda saavad on sõltuvuses sellest, kuidas
ja kes antud paika defineerib ja piiritleb. Tõlkimise meetod ja keel hakkab
erinevatel juhtudel määrama paiga piire. Ja laienduse või täpsustusena:
„[...] piiri mõiste on korrelatsioonis individuaalsuse mõistega. Ses mõttes
võib öelda, et semiosfäär on „semiootiline isiksus“, ja nagu isiksuse puhul
ikka, on tema individuaalsus empiiriliselt vaieldamatu ja intuitiivselt
silmanähtav, kuid formaalselt raskesti määratletav“ (Samas, 13).
Kõne
all olev paik asub ise niisiis ääre peal, linna servas, kuid ka paljandi
peal viibides võib olla sõna otseses mõttes ääre peal, seista ja vaadata
laiuvat panoraami. Seega on see paik, kuhu võib nt võtta ette nö väikse
rännaku, jalutuskäigu ning ta hakkab tähistama sihtjaama või lõpp-punkti.
Lisaks mõjuvad paljandid oma kõrge võssakasvanud platvormiga kui varjumis- ja
peitmisvõimalusi (kui mõelda mängule või siis eraldumissoovile) pakkuvad
platood. Seega võib olla paljand kui vaate-, mõtlemis-, varjumis- või
jälgimisplatvorm. Siinses paigas võib aset leida piknik või pimesikk.
„Mis
tahes piiri või kelme funktsioon [...] seisneb sissetungi piiramises, välise
filtreerimises ja adapteerivas ümbertöötamises sisemiseks“ (Samas, 15). Ehk
siis – nii imaginaarsete kui reaalsete piiridega paik toimib kui kese, mis
reguleerib oma alale sattuvaid intensiivsusi, st konkreetsesse paika sattudes paneb
see teid tegema või olema teistmoodi, kui sellest alast väljaspool. Piiritletud
paigas tehakse selle paiga asju. Paik teeb välise pärast sisse sattumist
omaks, oma reeglite kohaseks.
Mõeldes
nimetamisest ja otstarbest tulevad esile teised seosed.
Nimi
ütleb – kalmistu paljand, st siin üleval asub surnuaed. Paljand saab seega
osalt kohe teatud kindla praktilise väärtuse. Osalus on paigas viibija (st
surnuaialise) jaoks sel juhul otstarbekas, eesmärgipärane. Lisaks tundub, et
surnuaia tähendusväli on paigaga väga hästi kokku sobiv. Idee matta inimesi
liiva, miljoneid aastat vana settinud kihtide peale (sisse). Teisalt, see on
kõrgem koht, all eemal on jõgi ja rajad. Sellest moodustub väga selgepiiriline
sümboolne väli - inimesed, kes on matnud äsja või kunagi ammu, saavad seista
serva peal ja “panna oma jaoks asju paika”.
Ja
piiridega on sel juhul teistsugune lugu. Lotman väitab: “Niisiis läbistavad
semiosfääri mitmekordsed sisepiirid, mis ta piirkondi semiootilises mõttes
spetsialiseerivad. Informatsiooni translatsioon üle nende piiride, mäng
erinevate struktuuride ja allstruktuuride vahel, ühe või teise struktuuri
pidevad sihikindlad semiootilised “sissetungid” “võõrale territooriumile”
kutsuvad esile tähenduse sünni, uue informatsiooni tekke” Lotman 1999:20).
Osalt
on surnuaialise jaoks piir või määratletud territoorium konkreetne matusepaik,
seejärel surnuaed laiemalt ja siis, kui sest välja sammuda, siis ollakse
paljandil, kust paistab teatud osa linnastki. Iga samm edasi sunnib teadvustama
territooriumi laienemist.
Siis
selline aspekt : paljandite alt ja ka kahe poole vahelt läbi lähevad mööda
rajad, st siit saab minna edasi, veel kaugemale äärealadele. Ma tean, et seal
taga on tiik, kaugemal aiamaad ja kord nägin seal isegi lambaid. Seega on see
paljand tähis, piirimärge, mis juhatab veelgi rahulikuma, linnainimese jaoks
orgaanilisema elukeskkonna, looduse poole.
II
vormist
Võib
vast mainida, et konkreetne paljand asub mu lapsepõlvekodust umbes viie minuti
kaugusel ning oleme seda alati kutsunud väljendiga punased mäed. Kasvõi
termin mägi viitab asjaolule, et kunagi tundusid need paljandid tohutu
kõrged ja suured, eesliide punane aga millegi ebahariliku, kohati koguni
arusaamatu väljatoomisele. Ükski harilik küngas või kõrgendik ju looduses
punast värvi pole ning laste jaoks, kellele ei ütle midagi sõnaühend devoni
liivakivi, tundubki sedasorti tavapärasest loodusest väljaulatumine
kummaline ja samas tohutult ligitõmbav. On olnud võimalus jälgida nimetatud mägede
muutumisi nii looduslikus mõttes kui ka muutumisi isikliku kogemusega
võrreldes.
Ladestunud
paljandid transformeeruvad pidevalt.
Kunagi
keegi uuristas neisse käigud ja koopad. Mis on koobastik ja käikudejada?
Eelkõige varjatud sisestruktuur, risoom, mis võimaldab vaadata nö vaala kõhtu, st
mingi teine territoorium teiste aisingute ning materjaliandmetega. Tõenäoliselt
on koobastiku seinalt võimalik jälgida paremini settimiskihte, niiskuse mõju,
väljasurnud kalade skelette vms.
Koobas
võib olla ka kui labürint. Sel juhul ruum on konkreetsete, kuid varjatud ja
eksitavate piiridega. Lisaks tuleb esile vastuolu kompresseritud, tihke,
avaruumi täitva paljandi ja selle sees oleva teistpidi kompressiooni all oleva
hargneva ja suundi näitava siselabürindi vahel.
Lisaks,
koobaste siseseinu ja paljandite külgi katavad nö graffity`d, mina-jäädvustused,
personaalsete momentide söövitused. Liivakivisetetele toimub omakorda
jäädvustuste lakkamatu ladestumine. Siit edasi - liiv pudeneb aegamisi ning
kustutab ise teatud osa markeeringuist, samuti matab käike ja koopaid,
likvideerib järkjärgult labürinti. Viis, kuidas paik kustutab dünaamiliste
protsessidega detaile oma (paiga)mälust.
(Transformatsioonid
lähevad sinnani, et ka ettekujutused mahust, paljandi mõõtmetest teisenduvad
ajaga. Mäletan, et kui väiksena tundusid need punased mäed tohutud,
sinna pidi ikka pingutades ronima, ka kaugelt vaadates rõhus massiiv, siis
nüüd, kasvõi kümme aastat hiljem on vaja ehk kolme sammu, et üles platvormile
jõuda. Mäed ongi nüüd justkui madalad ja kokku vajunud.)
Vormist
veel. Astmed, mis ajaga tekkinud ja välja on kujunenud. Süvendatud jalajäljed,
trepp ronimiseks. Selle puhul on kummaline, et need vajutatud, korduvast
käimisest sööbind jäljed paljandi külgedele on nii püsivad, et senimaani võin
ma minna sama teed pidi üles. Ja need jäljed on jäänud ka kehamälusse. Niipea,
kui paiga peale lahti lastaks, siis astuks samasid käike, teid ja treppe mööda.
See on kogetud, mitte konstrueeritud seos.
Paigakirjeldus
on iseenda omailmas ringi vaatamine, mäluregistrid lahti ja semioluup käes.
Kasutatud
kirjandus
1. www.looduseomnibuss.ee/larhiiv/arhiiv/nov99/paljand.htm
2.
Lotman, J. 1999. Semiosfäärist. Tallinn: Vagabund
3.
Nöth, W. 1998. Ecosemiotics. Sign Systems Studies
26, 332-
343.
4.
Uexküll, J. v. 1982. Rännud loomade ja inimeste
omailmades. Tallinn: Eesti Loodus
1-12