Mart Viires

 

SEMIOOTIKA MEETOD                                                                                                                                       

 

Antud kirjutis ei pretendeeri objektiivsele tõele, juhul kui midagi sellist üleüldse olemas on. Selles ma avaldan üksnes oma isikliku subjektiivset arvamust. Seetõttu on ka ilmselt üsna loomulik, et kirjatükk, milles ma käsitlen semiootika meetodit, nii nagu see minu arvates olema peaks, ise ei pretendeeri selle meetodi kriteeriumitele vastama.

 

Iseenesest saab pealkirjale “Semiootika meetod” vastata vähemalt kaks erinevat käsitlust. Üks mis kõneleb sellest, milline on semiootika meetod ning teine – milline see peaks olema  või kellegi arvates võiks olla. Nagu sissejuhatavast lõigust selgub, ei võta ma enda peale vastutust hakata astuma esimest teed pidi ja seetõttu valin ma mõnevõrra ohutuma ja oma akadeemilisele seisusele loomupärasema teise tee.

 

Üldiselt olen mina üks neid inimesi, kes evib ebaoriginaalset arvamust, et igasuguse teaduse eesmärk on maailma asjadest arusaamine. Meetodiks kui selliseks võib seega pidada seda viisi, kuidas me midagi mõista püüame.  See aga, kuidas me midagi mõista püüame, võib olla erinev – vähemalt kahetine. Esimene võimalus on heureka – n.ö  mõistmine lennult. Kuigi see võib nii mõnigi kord endaga kaasa tuua tõese teadmise, võib säärast moodust siiski pidada seotuks üksnes geniaalsete inimeste  ja/või üksikute ekstaatiliste situatsioonidega. Nagu Russell kirjutab mõistmisest matemaatikast: “Nendele, kes on koolis  vastumeelselt natuke matemaatikat õppinud, võib see tunduda veider, aga nendele, kes on kogenud peadpööritavat naudingut äkilisest taipamisest, mida matemaatika aeg-ajalt annab nendele, kes seda armastavad, tundub Pythagorase seisukoht täiesti loomulik, isegi kui see on väär. Võib tunduda, et empiristist filosoof on oma uurimismaterjali ori, aga puhas matemaatik on, nagu ka muusik, inimene, kes loob vabalt oma ilu maailma” (Monk 2001:12). Samas on aga ütlematagi selge, et geniaalsus ja taipamine ei ole omadused mida võiks siduda ühegi teadusliku distsipliiniga.

 

Seega tuleb tõdeda, et ühegi teaduse raames ei saa me tõsiselt rääkida totaalsest ja hetkelisest mõistmisest, kui just tegemist ei ole mõne parateadusega, mis apelleerib oma väidetavale Aasia päritolule. Järelikult tuleb terviku kohesele mõistmisele pretendeeriv lähenemine välistada.

 

Kõike eelpool öeldut arvestades võib väita, et igasugusele teadusele, seega ka semiootikale on ainuvõimalik üks meetod. Kui see tõesti nii on, siis peab üks ja sama meetod olema sobilik nii visuaalsemiootikale kui ka biosemiootikale ning ka kõigele muule, mis nende kahe vahepeale jääb – kultuurisemiootika, kirjandussemiootika etc. Seetõttu ütleb meile terve mõistus, et kui me räägime semiootika meetodist, ei tohi me seda sõnastada liialt kitsalt ja jäigalt, sest vastasel korral ei jäta me kõigile võimalikele semiootika alaliikidele piisavalt mänguruumi.

 

Samas on ka selge, et sõnastus ei tohi olla liialt üldsõnaline ja laialivalguv. Kui sõnastus on väga üldine, siis ei ole meie jututeemaks mitte semiootika meetod, vaid kogum kavalaid nippe, millega seltskonnas muljet avaldada.

 

Pärast mõningat mõtisklemist teemal, kas minu arvates kõige sobilikum meetod vastab kahele eelpool mainitud tingimusele, leidsin ma, et hoolimata oma mõningasest ebaoriginaalsusest ta seda siiski teeb. Samuti ei suutnud ma leida ühtegi semiootika alaliiki, kuhu selline meetod ei peaks sobima. Ning kuigi ta võib nii mõnelegi tulihingelisele metafüüsikule tunduda tülgastav ja eemaletõukav, ei tasu teda siiski kohe kergekäeliselt kõrvale heita kui liigset ja ebamugavalt tülikat ballasti “mõtte vabale lennule”, mida mõni geniaalsusele pretendeeriv inimene arvata võib.

 

Niisiis, minu subjektiivse arvamuse kohaselt on semiootika meetod analüütiline lähenemine oma uurimise objektile. Analüütilisust mõtlen ma siinkohal selle sõna kõige laiemas ja paremas tähenduses, vabana igasugustest konnotatsioonidest distsipliinidega, mille nime juurde sõna “analüütiline” juba ammusest ajast kuulub.

 

Ja et mitte anda võimalust süüdistada mind hämamises, udutamises või mõnes veelgi hullemas kuritöös, olgu ka kohe öeldud, mida ma mõtlen rääkides analüütilisusest ja analüüsist. Sõna “analüüs” kasutan ma tähenduses – protsess, mille käigus uuritav fenomen või objekt jagatakse osadeks, ükskõik kas füüsiliselt või mõisteliselt. Eesmärgiga täielikumalt mõista antud fenomeni või objekti (Collapietro 1993). Või siis lihtsamalt öelduna – igasuguse uuritava objekti lahutamine lihtsamateks osadeks, eesmärgiga tuua esile selle loogiline struktuur (Blackburn 2002).  

 

Seega peaks semiootika, ning ka igasuguse muu teaduse lähenemine oma uurimise objektile toimuma esmalt osa ja alles siis terviku tasandilt. Ma leian, et uuritavat kui tervikut on võimalik mõista üksnes siis, kui me oleme esmalt tutvust teinud teda moodustavate osadega ning need ka määratlenud või defineerinud.

 

Parafraseerides strukturalistide tuntud näidet, mille järgi auto mootorit on võimalik tundma õppida üksnes siis, kui see on seisatud, võiks öelda, et mootorit on võimalik tundma õppida üksnes ja ainult siis, kui see on seisatud ja ta on võetud koost lahti ning tema kõikide osade tööd ja ülesandeid on igakülgselt uuritud. Ei ole võimalik mõista mootori töö põhimõtet vaadeldes seda kohe alguses tervikuna – tervik tuleb moodustada osadest, mitte võtta seda kui midagi a priori olevat.

 

Muidugi võib kohe kriitiliselt küsida – kui kaugele tuleb meil oma analüüsiga minna? Millist osa lugeda vähimaks, mis enam edasist analüüsimist ei vaja? Ma arvan, et nendele küsimustele on võimalik vastata lähtuvalt Occami habemenoa printsiibist – tuleb jagada nii vähe kui võimalik ja nii palju kui tarvilik. Liialt vähene jagamine jääb pinnapealseks ning liigne elementide lahutamine võib olla ebaproduktiivne (on jagamine jagamise enda pärast, ilma et tooks kaasa objekti paremat mõistmist) või muutuda lihtsalt “vee sogamiseks”, et teenida plusspunkte oma originaalsuse ja erudeerituse afišeerimisega. Seega on selge, et analüüsi sügavus sõltub objekti enda omapärast ning meie uuringu eesmärkidest.

 

Meetod, millest ma senini olen rääkinud, kuulub ilmselt kategooriasse, mida võiks tinglikult nimetada “suureks meetodiks” või “metameetodiks”, analoogiliselt “metanarratiivi” mõistega. On selge, et sõltuvalt distsipliinist, uurijast, tema maitse-eelistustest vms tekivad diskursiivsed ja “mikrometoodilised” erinevused. Ma tahan öelda, et see kas keegi uurib midagi näiteks strukturalistlikult või mitte, on üksnes maitse küsimus ja seega sekundaarne. Sõnaga, ei eksisteeri mitte üks õige meetod, vaid mitmed õiged meetodid, mis lähtuvad ühest õigest suurest meetodist. Sõna “õige” kasutan ma siinkohal tähenduses – võimaldab saavutada tõest tulemust. Ning antud kontekstis sõna “tõene”  tähendab korrespondentsi teooriast lähtuvalt vastavust tegelikkusele.

 

Rääkides suurest meetodist on selge, et tegelikult suurem osa teadustest kasutab kas teadlikult või teadmata säärast meetodit. Analüütiline filosoofia ja reaalteadused ilmselt teadlikult, aga näiteks fenomenoloogia, hermeneutika, eksistentsialism ja teised spekulatiivsed lähenemised jällegi teadmatult. Muidugi on ka küsitav kuivõrd nood viimatinimetatud üleüldse millestki teadlikud on?

 

Iseenesest on muidugi ka selge, et saab rääkida ka suuremast ja vähemast analüütilisusest. Näiteks fenomenoloogilistes küsimustes on Husserl oluliselt analüütilisem kui Heidegger. Seda võib seletada mitte üksnes metodoloogiliste erinevustega, vaid ka oma väidete argumentatsiooniga. Husserl olevat öelnud Heideggeri “Olemise ja aja” kohta, et see, mida seal öeldakse on tema enda doktriin, ainult et ilma selle sügavama põhjenduseta (Føllesdal 1997). Tänu oma suuremale rõhuasetusele argumentatsiooni osas suhtuvad ka muidu igasuguse “metafüüsikaga” nii nugade peal olevad analüütilised filosoofid Husserlisse kui filosoofi, mitte kui omapäraselt veidrate vaadetega poeeti või retoorikusse, nagu see näiteks Heideggeri või Derrida puhul on.

 

Mingis mõttes on paratamatu, et analüüs ja argument kuuluvad kokku. Kui vaadata tagasi semiootika ajalukku, võib märgata, et näiteks C. S. Peirce, F. de Saussure ja J. Lotman on päris kindlasti analüütilised ja kasutavad ka ohtralt argumente. Seetõttu on ilmselt ka eelpool nimetatud mõtlejate looming oluliselt ühtlasem ja terviklikum kui näiteks R. Barthes´i oma, kelle kirjutised on küll kahtlemata väga huvitavad, kuid seda pigem tänu oma ilukõnelisuse ja lummavalt uinutavale keelekasutusele. Ning minu tagasihoidliku arvamuse kohaselt ei ole need ka niivõrd olulised semiootika arengu seisukohalt.

 

Ka levima kippuvat liigset semiotiseerimist ja ülekodeerimist kunstist ja kultuurist rääkides võib minu arvates samuti seostada argumentatsiooni vähesusega (kui sa ei pea oma sõnu põhjendama, võib öelda ükskõik mida). Seetõttu ma leian, et semiootikas, ja nagu juba korduvalt öeldud on, ka igas teises distsipliinis, peab argumentatsioon olema äärmiselt olulisel kohal.

 

Rääkides veelgi argumentatsiooni olulisusest, vaatame hetkeks, mida on kirjutanud teadusteooriate kohta Karl Popper: “Küllap õige vastus küsimusele “Kuidas suudaksime leida ja kõrvaldada vea?” on “Uurides kriitiliselt teiste teooriaid ja oletusi ning – kui suudame end selleni arendada – omaenese teooriaid ja oletusi kritiseerides” (Popper 1990: 1847). Juhul kui me tunnistame Popperi seisukoha õigeks, peame me ka tunnistama, et “head” teooriad on need, mis võimaldavad end kritiseerida ja ümber lükata. See aga eeldab selget sõnastust ja mõistuspärast argumentatsiooni, kuna segaselt sõnastatud teooriad on kritiseeritavad üksnes oma sõnastuse, mitte sisu tõttu ja seega ei saa neid ümber lükata isegi siis, kui nad on väärad.

 

Võib muidugi küsida, mis üldse on argumentatsioon ja argument. Kaine mõistus ütleb, et argument võib olla õige või väär. Samas võib argument olla kas väitega seotud või mitte. Ideaal oleks muidugi see, kui argument oleks õige ning ka väitega seotud.

 

Väidete poolt ja vastu on iseenesest võimalik argumenteerida vähemalt kolmel viisil – tugeval, nõrgal ja väite sisu loogilist võimalikkust näidates. Nõrka argumenti võiks nimetada pigem seletuseks, ent siiski ma leian, et see on parem kui üleüldse mitte midagi. Nõrk  argument võiks olla igasugune analoogial põhinev toetus väitele, loogilise vormiga “X on p, nii nagu Y on p”. Näiteks: “Ruumi kõverus on ebaühtlane, nii nagu muna kõverus on ebaühtlane”. Tugev argument on igasugune kausaalsusel tuginev toetus oma väitele, loogilise vormiga “X, sest et Y”. Näiteks “Päike ei paista, sest et taevas on pilves”. Kolmas võimalus on kõige tavalisem mõtte-eksperiment, mis näitab, et võide on sisukas, kuigi mitte paratamatu.

 

Kuigi pahatihti peetakse õigeks argumendiks just selliseid, mida ma nimetasin tugevateks, ei loeks ma analoogiaid ja mõtte-eksperimente siiski  päris teisejärgulisteks, kuigi on selge, et neid ei saa võrrelda kausaalsusel tuginevatega ja seda just oma veenvuse osas. Ma usun, et humanitaar­teadustes ei olegi võimalik kõike kausaalselt põhjendada. Küll aga selgitada läbi analoogiate (kui ei ole võimalik kausaalne argument) ning seeläbi lihtsustada mõistmist. Ja just tänu oma selgitavale funktsioonile ma analoogiaid argumendina arvesse võtangi.

 

Niisiis, kokkuvõtlikult ma leian, et semiootika primaarne meetod saab ainsana olla ja seetõttu ongi analüüs. Kuigi Vincent M. Collapietro leiab, et analüüs on üks põhilistest uurimisprotseduuridest, mida võib olulisuse poolest kõrvutada vaatluse, klassifikatsiooni ja üldistamisega (Collapietro 1993), ei vasta see minu arvates sajaprotsendiliselt tõele. Vaatluse autoriteetsus on võimalik kahtluse alla seada pelgalt popperliku lähenemise omaks võtmisega (vt. nt Popper 1990). Kaks viimatinimetatud protseduuri aga juba eeldavad teatud analüüsi, kas või teadustamatut – ei ole võimalik üldistada ega klassifitseerida, kui enne ei ole eristatud uuritava objekti üksikuid omadusi või keskendatud oma tähelepanu nendele. Samal põhjusel ei saa ka võrdlust kõrvutada analüüsiga, kuna ka võrdlus eeldab võrreldavate omaduste eelnevat eristamist, mis aga oma olemuselt on juba analüütiline tegevus.

 

Analüüs on selles mõttes paratamatu, et iga distsipliini lähenemine oma objektile näib olevat esmalt uuritava lahutamine osadeks ja nende tundmaõppimine ning alles seejärel sünteesitakse osadest tervik. Vastupidi ei ole võimalik, küll aga võib korralik analüüs iseenesest olla lõpliku sünteesi täiesti edukas asendaja või vähemalt selle protsessi oluline lihtsustaja.

 

   Kirjandus

Blackburn, Simon. 2002. Oxfordi filosoofialeksikon. Tallinn: Vagabund.

 

Collapietro, Vincent M. 1993. Clossary of Semiotics. New York: Paragon House.

 

Føllesdal, Dagfinn. 1997. What is analytic philosophy and why should one engage in it? Kogumikus: The Rise of Analytic Philosophy. ed. H. J. Glock. Blackwell.

 

Monk, Ray. 2001. Russell. Matemaatika: unelmad ja košmaarid. Tallinn: Varrak.

 

Popper, Karl Raimund. 1990. Teadmised ilma autoriteedita. Akadeemia 9: 1839-1853.